donderdag 3 februari 2011

NOSTALGIOUS...

Als 18-jarige had ik al 2 jaar een abonnement op de Ariadne.  Die zegde ik toen op omdat ik er al zoveel leuke dingen in vond staan, maar zelf nergens aan toe kwam. Daarna heb ik nooit meer een abonnement op een handwerktijdschrift gehad, maar ligt ons hele huis toch vol met handwerktijdschriften, zowel oude als nieuwe.
Ariadnes ben ik altijd blijven doorsparen. Ik ben niet helemaal compleet, maar kom daarmee wel in de buurt.
Buiten de tijdschriften die je nu gewoon kunt kopen, heb ik rijen en rijen vol ordners met Ariadnes, Anna's, HZG (al heb ik er daar veel minder van) en Handwerken/Steek. 

deze stapel heb ik doorgekeken


Deze week ben ik bezig met het doorspitten van 3 gebonden jaargangen + een doos vol losse oude tijdschriften daarvan. Met heel veel plezier! Op dit moment vooral de jaren 1977, 1978 en 1979. Eerder 1982 en 1983. In bijna elk nummer staan zulke leuke ideeen, dat je zó aan de slag zou willen gaan. Met de mij bekende technieken, maar ook leuke kantklospatroontjes, knutselideetjes of nieuwe technieken. Leuk ook die oude advertenties, je ziet echt de spulletjes uit je jeugd terug, met de advertenties van Biotex (die poppetjes), Blue Band, de ouderwetse telefoon met kringelsnoer etc.

Wat is het toch jammer dat die oude patronen verloren gaan zo. Er staat echt een grote schat aan leuke patronen in, die beschermd worden door het copyright. Voor zover ik weet. Zelf kan ik er mee aan de gang, maar ik kan een patroon hier niet zomaar overnemen.
de aansluiting is niet helemaal zoals die zou moeten zijn, maar ik vind het zelf wel grappig geworden



Tussendoor heb ik daardoor ook m'n haaknaald weer eens opgepakt, en een restje erg blauw katoen. Hier zie je een gehaakt netje dat uit een oude Handwerken komt én een mandje dat van internet komt.
Je kunt de beschrijving zelf ook bekijken en misschien eens gebruiken.


When I was 18 I had my first prescription on a craftsmagazine. After two years I stopped, but I always continued to buy old crafts magazines. So I have a huge amount of these and sometimes I take the time to look through them to find some almost-forgotten-great-ideas.  And I always find lots and lots of them. Love the oldfashion ads too, it really brings back memories.

Besides the fact I can't make all I want to, I'm always a bit sad about the great ideas that get lost this way. The magazines are old but the ideas are timeless. But buried in these magazines. I can't publish the designs off course, but I sure want to. Well so be it I suppose.
I took some blue cotton and started crocheting. The net is from an old magazine, the basket is from the internet! Love the modern ideas too... 
You can find the pattern here. It is in English, so you have an advantage.

7 opmerkingen:

Ria, zei

Wat een schat aan patronen en ideetjes zullen daar wel niet instaan. Heerlijk bezit hoor. :)

Annelies zei

Ja, de Ariadne had hele leuke patronen. Ik zie ze soms op web-logs. Je kunt Ariadne altijd even mailen of je iets mag publiceren en vaak zeggen ze ja.

Anneke zei

@Annelies:
juist aan Ariadne heb ik die vraag weleens gesteld en kreeg toen dit als antwoord:

Ik heb navraag gedaan met betrekking tot je onderstaande vraag.
We kunnen je helaas geen toestemming voor publicatie geven, we kunnen namelijk ook niet achterhalen wie de ontwerper is van de patronen die je wilt plaatsen.

Jantine zei

Dat netje komt me bekend voor, volgens mij heb ik dat als meisje ook eens gehaakt!

barbara zei

I love the old magazines, too. It's sad about ideas and patterns being lost like this ....

Heidi zei

Nou ja....ik mis de goede versies van Ariadne. Waarom moest het overgaan naar alleen trendy woonideeen ipv leuke handwerk??? Leuk dat je een collectie van die en anderen hebben. Ik heb niks bewaard (geen zolder in die tijd) en dat vind ik jammer.

Was van plan om wat opbergmanden te haken van mijn boek Kirstie's Homemade Home. Dit is mooi in het rond. Ga meteen kijken bij de link...

Hugs en groetjes ~
Heidi

Anoniem zei

Als je ze toch doorkijkt wil je dan in HZG nr. 2 van 1998 kijken?
Zoek het patroon van de DDDD theedoeken

Veel kijk plezier en denk aan mij

groetjes Lammy Gnodde